Autotosaserwis.com

boxy

samochody dostawcze

SERWIS I NAPRAWA

SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH
autokar

SERWIS I NAPRAWA

AUTOKARÓW
ciągnik z naczepą

SERWIS I NAPRAWA

SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH

Kiedy serwis hamulców w ciężarówce będzie niezbędny?

uszkodzeniu hamulców w TIR

Samochody ciężarowe wyposażone są w pneumatyczny układ hamulcowy. Zasada działania hamulców pneumatycznych jest odmienna w porównaniu do standardowych hamulców hydraulicznych, z jakimi mamy do czynienia w autach osobowych. Hamulce hydrauliczne są za mało wydajne do ciężarówek i tirów. Do zatrzymania wielkogabarytowych pojazdów wykorzystuje się ciśnienie powietrza. Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważna jest sprawność układu hamulcowego, zwłaszcza w samochodach o tak dużej masie.

Jak działają hamulce w samochodach ciężarowych?

Wiemy już, że w samochodach ciężarowych wykorzystuje się hamulce powietrzne. W TIR-ach najczęściej instalowane są hamulce tarczowe z wewnętrzną wentylacją, hamulce bębnowe wykorzystywane są znacznie rzadziej. Hamulce pneumatyczne mogą być jednoprzewodowe lub dwuprzewodowe. Pneumatyczny układ hamulcowy wykorzystuje ciśnienie powietrza jako czynnik roboczy. Zasada jego działania nie jest skomplikowana. Silnik pojazdu napędza sprężarkę, która uruchamiana jest w momencie spadku ciśnienia w instalacji. Sprężone powietrze pod odpowiednim ciśnieniem dociera do zbiorników powietrza, a jego przepływ jest regulowany zaworami zabezpieczającymi. W momencie naciśnięcia pedału hamulca zawór hamulcowy się otwiera. Sprężone powietrze przekazywane jest do siłowników, które uruchamiają mechanizmy hamulcowe. W praktyce polega to na tym, że powietrze naciska na tłok siłownika. Efektem tego procesu jest zamiana ciśnienia powietrza na siłę mechaniczną, która umożliwia zatrzymanie pojazdu. Układ hamowania w ciężarówkach jest zintegrowany złączami zasilającymi i sterującymi z przyczepą. Oznacza to, że gdy kierowca naciska pedał gazu, to równocześnie zatrzymuje pojazd ciężarowy i naczepę/przyczepę.

Co świadczy o uszkodzeniu hamulców w TIR-ach?

Pneumatyczne układy hamulcowe w TIR-ach mają wiele zalet, między innymi umożliwiają wyhamowanie pojazdu nawet wtedy, gdy silnik uległ awarii. Nie są jednak pozbawione wad i podobnie jak hamulce w autach osobowych, również mogą wymagać naprawy lub wymiany. Zużycie eksploatacyjne to najczęstsza przyczyna usterek w pneumatycznych układach hamulcowych. Klocki i tarcze ulegają starciu. Objawem zużycia tarcz i klocków hamulcowych jest, podobnie jak w autach osobowych, charakterystyczne „bicie” podczas hamowania, a także metaliczne hałasy i wibracje. Droga hamowania wydłuża się, hamulce piszczą, a pojazd ściągany jest na jedną stronę. Nadmierne nagrzewanie się felg i świąd spalenizny to również symptomy alarmowe. Nie należy także ignorować „miękkiego” hamulca, świecącej kontrolki ABS, chrobotania od strony hamulca ręcznego i zbyt niskiego poziomu płynu hamulcowego w zbiorniku wyrównawczym.

Rodzaj uszkodzenia układu hamulcowego, który jest typowy dla TIR-ów to nieszczelność instalacji sprężonego powietrza. Rozszczelnienie najczęściej występuje na złączach przewodów i zaworów oraz w regulatorze ciśnienia. Nieszczelności w układzie powodują, że czynnik roboczy nie ma dostatecznego ciśnienia. Oddziaływanie siłownika na mechanizmy hamulcowe (czyli de facto docisk szczęk do bębna hamulcowego lub zacisków do tarcz) jest zbyt słabe. Wyczuwalnym przez kierowcę objawem nieszczelnego układu hamowania w ciężarówce jest wydłużenie drogi hamowania i osłabienie siły hamowania. Najczęstszą przyczyną nieszczelności jest zużycie przewodów, poluzowanie złączy lub uszkodzenie zaworów. W takiej sytuacji wizyta w serwisie samochodów ciężarowych jest niezbędna. Pamiętajmy, że nie w pełni sprawne hamulce to bardzo duże zagrożenie dla kierowcy, jego współpasażerów i innych użytkowników drogi.

,